Blog background

Sunday, June 12, 2011

Collagemålning

Vi har golvmatta under vårt köksbord så jag gillar verkligen inte att hålla på med kladdiga och söliga saker vid bordet, men förra veckan vart jag så sugen på att måla med barnen så jag gjorde ett undantag. Jag tycker Javaris collagemålningar som han gjorde på förskolan när han var 2,5 år är så fina. Jag ville göra nåt liknande så jag satte fram målningarna som inspiration och letade fram en massa smågrejer, pusselbitar, blommor, pappersramar, tissue paper, mm. Och så papper och målarfärger förstås.Sen fick Hakeem och Javari välja vad de ville använda och så satte de igång. Efter ett tag vart jag sugen själv för jag har aldrig gjort något liknande förut så jag målade också ett collage. Jag tycker det är roligt att pyssla och måla, hade t.o.m. konst som tillval i hela högstadiet men jag är verkligen inte bra på det. Men det är roligt att vara kreativ ändå! Jag har inte med kort på Hakeems målning för han målade bara till sina fröknar. Dequan satt och pysslade med smågrejerna som vi använde så han var sysselsatt ett tag. Det är nog ingen bra ide att låta honom måla i köket just nu om jag inte vill byta golvmatta, gulp.

Javaris collage som han gjorde när han var 2,5 år.

Javari 2,5 år. Jag gillar fjädrarna så jag måste se till att köpa några.

Den nya collagemålningen:

Javari 5 år. "Garden" kallar han målningen för. Jag älskar den!

Och så min målning. Den har en massa grejer på men det syns inget bra på kort.

Varje fredag hela sommaren så har de nåt som heter Art Extravaganza på biblioteket och det ska vi gå på så ofta vi kan. Det började för två fredagar sen och då var temat Cubism Art/Picasso (nytt tema varje vecka). Min två äldsta pojkar fick en massa skumgummiklistermärken i olika former och så fick de använda sin fantasi och klistra på dem på papper. Tyvärr så missade vi förra veckan när de gjorde hieroglyfer p.g.a. doktorbesök (attans!) men vi ser fram emot nästa fredag. Jag ska ta kort på verken då och lägga upp här (de behåller barnens verk på bibblan tills hela programmet är över).

Jag måste tvinga mig själv att göra några scrapbook-sidor i sommar. Det är sämre med kreativiteten där. Har gjort typ två sidor i år.

Nu är det dags att läsa en bok för barnen och natta dem, och maken vill ha hj'lp med Photoshop. Jag kanske hinner med ett till inlägg sen innan jag går och lägger mig. Måste visa kort på hur barnens hår såg ut igår. :) Go' kväll!

No comments:

Post a Comment